Menni schrieb:
Mal meine 2 Cent dazu:
Bei Sport und Sport+ wird ein zusätzlicher Kühlkreislauf zugeschaltet. Kann man schön sehen (wenn man z.B. das Data-Display hat) wenn man in Comfort fährt und die Kühlmitteltemperatur so ca. bei 100 Grad ist, fällt sie innerhalb von Sekunden auf 79-80 Grad, wenn man auf Sport oder Sport+ schaltet.
Bis hierhin ist das Wissen, jetzt kommen Vermutungen:
Ich denke, dass dieser Kreislauf aber erst dann freigeschaltet wird, wenn der Motor Betriebstemperatur hat. Also unterhalb 80 Grad wird da wohl nix passieren. Ich konnte bisher jedenfalls nicht feststellen, dass der Motor auf Sport länger braucht, um warm zu werden.
Es ist allerdings auch im Comfort Modus so, dass bei höherer Lastanforderung, z.B. sehr starkes Beschleunigen oder Vollgasfahrten, die Kühlwassertemperatur abgesenkt wird, um den Motor leistungsfähiger/belastbarer zu machen. In den Sport-Modi wird das von vornherein gemacht.
Was man beim M2 auch beobachten kann, ist, dass die Öltemp. nach einiger Zeit, wenn die Wassertemp. schon niedrig ist, auch die Öltemp langsam um ca. 5°C sinkt. Liegt wohl am besseren Kühlen.
BTW: Die Kühlleistung des Ladeluftkühlers (Luft-Wasser) liegt bei 36kW.
Für den
N55 Motor (also nicht S55) wird Folgendes beschrieben:
The engine cooling system utilizes an electric coolant pump. The heat management
determines the current cooling requirement and controls the cooling system accordingly.
Under certain circumstances, the coolant pump can be completely switched off, e.g. to
rapidly heat up the coolant during the warm-up phase. The coolant pump continues to
operate when the hot engine is shut down. The coolant capacity can therefore be varied
regardless of the engine speed. In addition to the characteristic map thermostat, the heat
management makes it possible to use various characteristic maps for controlling the
coolant pump. In this way the engine control unit can adapt the engine temperature to
the driving conditions.
The engine control unit regulates the following temperature ranges:
• 108°C/226°F = Economy mode
• 104°C/219°F = Normal mode
• 95°C/203°F = High mode
• 90°C/194°F = High mode and control with characteristic map thermostat
The engine management sets a higher temperature (108°C) when, based on vehicle
operation, the engine control unit detects ”Economy” mode. The engine is operated with
relatively low fuel requirements in this temperature range. The internal engine friction is
reduced at higher temperatures. The increase in temperature therefore results in low fuel
consumption in the low load range. The driver wishes to utilize the optimum power developed
by the engine in “High and control with characteristic map thermostat” mode. For
this purpose, the temperature in the cylinder head is reduced to 90°C. This temperature
reduction promotes improved volumetric efficiency, thus resulting in an increased engine
torque. Adapted to the relevant driving situation, the engine control unit can now regulate
a defined operating range. In this way it is possible to influence the fuel consumption and
power output through the cooling system.
Leider habe ich nichts vergleichbares von B M W für den S55 gefunden. :-(